gezondheid

Leren omgaan met stress

Burn-out

Toen ik thuiskwam te zitten met burn-out achtige klachten wist ik het meteen, ik moet leren omgaan met stress. Na een paar heftige jaren met een scheiding en het overlijden van een dierbare kon ik de spanning op mijn werk nauwelijks meer aan. Dit was meer stress dan ik aan kon. Mijn emmertjes was vol en liep over dus ik kwam thuis te zitten.

Omgaan met stress

Waarom omgaan met stress?

Wanneer je gestrest bent maakt je lijf adrenaline aan. Dit stresshormoon zorgt er voor dat je extra alert bent, klaar voor actie. Net als bij dieren eigenlijk, in geval van gevaar klaar om te vechten of te vluchten. Maar een deadline is natuurlijk geen echt gevaar maar toch reageert je lichaam op dezelfde manier. Als het gevaar geweken is, kan je weer ontspannen. Alleen als je veel stress hebt, dan lukt het steeds minder goed om te ontspannen. Je blijft dan alert en gespannen. Dat ga je uiteindelijk dus in je lichaam voelen, je slaapt slecht, hoofdpijn, spierpijn, allemaal klachten die daardoor veroorzaakt worden. Omgaan met stress wordt dan steeds lastiger.

Ontspanning

Ontspanning als remedie tegen stress

De beste manier op stress te bestrijden is met ontspanning. Je spieren kunnen weer ontspannen, je kunt je hoofd leegmaken en je energie wordt weer aangevuld. Kortom, je kunt er weer tegenaan. Voor iedereen is ontspanning dus een absolute must. Maar als je teveel stress hebt, dan kun je niet meer ontspannen van een dagje naar de sauna of een avondje op de bank met een film of een boek. Ga je op vakantie dan duurt het al een paar dagen voordat je alle zorgen achter je kunt laten en je echt kunt ontspannen. In die gevallen is het belangrijk dat je leert omgaan met stress. Doe je dat niet dan zal je lichaam je halt toe roepen en kom je dus inderdaad thuis te zitten met een burn-out.

Geef een reactie

Thema door Anders Norén